Jaarverslag Molenstichting Alkmaar e.o. 2025

Er is afgelopen jaar weer veel vergaderd, gebouwd en hersteld. De Varnebroeker molen in Heiloo heeft niet alleen een nieuwe schuur maar ook een nieuwe molenaar. De huidige molenaar, Joop van Vliet (87) heeft opvolging gevonden in de persoon van mevrouw Delia Komen, molenaar i.o., die eind dit jaar haar opleiding zal afronden. Zij is de partner van Martijn Komen, molenaar op De Kat in Uitgeest. Daarnaast zal zij worden bijgestaan door Kees Knijn, die als vrijwilliger zal assisteren bij het onderhoud.

De Ambachtsmolen in Oudorp heeft inmiddels een gereviseerde askop en medio dit jaar wordt verwacht dat het gevlucht zal worden vernieuwd in de vorm van een haspelkruis. Molenaar Han Kuiper was gastheer voor de Noordhollandse Molenfederatie, waarbij ook gedeputeerde Jelle Beemsterboer aanwezig was.

Tom Kreuning, molenaar van Molen D, heeft tot ieders droefenis afscheid moeten nemen van zijn echtgenote, Joan. Zij heeft mede bijgedragen aan de herkenbaarheid van onze molens zoals bij de vervaardiging van de informatieborden en het ontwerp van de nieuwe banners. Al onze molens hebben in de rouwstand gestaan ter nagedachtenis aan haar. Tom is toegetreden tot het bestuur van de Noordhollandse Molenfederatie, waardoor we als molenstichting ook daar kundig vertegenwoordigd zijn.

De noodzakelijke grondruil m.b.t. het fietspad rond Molen B is uiteindelijk rondgekomen met de Gemeente Alkmaar. Een item waar met name onze secretaris zich intensief voor heeft ingezet. De Bosmolen in de Egmonder polder is door molenaar Peter Heere i.s.m. verschillende aannemers hersteld. Het gaande werk is gerestaureerd en het riet is aan twee zijden vernieuwd.

De ontwikkelingen langs de Molenkade worden in nauw overleg met molenaars en bestuur gemonitord. Er verschijnen reusachtige gebouwen die van invloed zijn op de molenbiotoop.
Verschillende bestuursleden raken aardig op leeftijd. Des temeer verheugt het ons dat de heer Wesley Veen is toegetreden tot ons bestuur. Met zijn bouwkundige achtergrond en affiniteit met erfgoed is hij een welkome versterking.
Het bestuur is in dit jaar benaderd voor de overname van korenmolen ’t Roode Hert in Oudorp. Na verschillende ontmoetingen tussen de besturen, is evenwel besloten om financiële reden van overname af te zien.
Onze penningmeester heeft weer een vakkundig financieel verslag gemaakt, dat elders uitgebreid wordt toegelicht. De terugloop in het donateursbestand door vergrijzing, baart ons wel enige zorgen. Het is het draagvlak om onze mooie historische molens in stand te blijven houden!

Rest mij onze molenaars te bedanken voor hun toewijding en vakmanschap. Daarnaast onze bestuursleden voor hun vakkundigheid en inzet en last but not least, onze sponsors en subsidiënten in de vorm van het Rijk, Provincie NH, gemeente Alkmaar en de Vereniging De Hollandsche Molen.

 

Jos de Moel, voorzitter