Communicatieplan MSA 2024-2028

Uit de beleidsnotitie start je met de missie en doelstelling. Wat wil je bereiken bij welke doelgroepen, door wie en met welke middelen? Een bestuurslid wordt hiermee belast en coördineert de werkzaamheden.

De belangrijkste doelgroepen zijn:

1. Subsidiënten

a. Rijk
b. Provincie
c. Waterschap
d. Gemeente
e. Instituten en Goede Doelen

2. Sponsoren

3. Grote donateurs en legatarissen

4. Kleine donateurs

5. Molenaars MSA en partners

6. Verenigingen, Stichtingen molens en molenaars

7. Molenbezoekers

a. Nederlandse toeristen en dagjesmensen
b. Buitenlandse toeristen
c. Scholen
   i. Lagere scholen
   ii. Lagere en middelbare beroepsopleiding

8. Toeleveranciers

a. Molenbouwers
b. Wiekenmakerijen
c. Rietdekkers
d. Zeilenmakers
e. Constructeurs
f. Civiele en bouwkundige aannemers
g. Adviesbureaus

9. Nederlandse bevolking met belangstelling voor cultureel erfgoed

1. Subsidiënten
Bij subsidiënten gaat het concreet over het verwerven van gelden ten behoeve van het structureel onderhoud van de molens. Het is daarbij van belang dat tijdig de goede procedures worden gevolgd (kalender met data). Daarvoor is nodig een goede werkrelatie met de betreffende ambtenaren en het tijdig inschakelen van de juiste adviesbureaus. Binnen het bestuur moet worden bepaald welk bestuurslid (bestuursleden) hiermee belast is (zijn).

2. Sponsoren
Sponsoren zijn te vinden onder de fondsen die een relatie hebben met cultureel erfgoed, meer in het bijzonder molens en dat in het werkgebied Alkmaar e.o. Het bestuurslid PR & C (Public Relations en Communicatie) is belast met de taak hier onderzoek naar te doen. Een tweede groep belangrijke sponsors zijn de toeleveranciers en dienstverleners. De bestuursleden, die contact onderhouden met deze bedrijven zouden hun moeten verleiden tot een advertentie op de website en de Molenpost, maar mogelijk ook op de schouwborden. Daarnaast kunnen zij evenementen sponsoren, waarbij zij worden uitgenodigd een bedrijfsvlag of bord te plaatsen.

3. Grote donateurs en legatarissen
Mensen met een hart voor de molen in ons werkgebied moeten worden verleid een legaat na te laten of tijdens het leven een donatie te doen. Daartoe moet een folder worden gemaakt die in de wachtkamer van notarissen wordt neergelegd. Verder dient de MSA duidelijk en up-to-date vermeld te zijn op de website en de gids van ANBI -Goede doelen, die overigens ook bij de notarissen ligt. Ook de afwikkeling en de dankbetuiging door de penningmeester horen daarbij.

4. Kleine donateurs (< € 100).
Op dit moment ruim 270. Zij ontvangen viermaal per jaar de Molenpost. Dit is een belangrijk communicatiemiddel, dat tevens kan worden ingezet voor het verwerven van grotere donaties en legaten.

5. Molenaars MSA en partners
De molenaars en hun partners zijn het eerste aanspreekpunt voor bezoekers evenals voor bedrijven bij het uitvoeren van inspecties, onderhoud en reparaties. Het bestuurslid belast met het technische onderhoud van de molens, tezamen met de bestuursadviseur zijn primair verantwoordelijk voor het onderhouden van een goede relatie met de molenaars. Daartoe behoort een gesprek met de molenaar aan het begin van het jaar waarin de planning voor dat jaar wordt besproken.

6. De stichtingen en verenigingen waarmee de MSA een relatie onderhoudt zijn
a. De Vereniging DeHollandsche Molen
b. De Noordhollandse Molenfederatie
c. Het Gilde van Molenaars
d. Zusterverenigingen en stichtingen van molens in de directe omgeving
De secretaris van het bestuur inventariseert de bijeenkomsten en binnen het bestuur wordt bepaald wie waar naar toe gaan. De relatie met De Vereniging De Hollandsche Molen wordt primair onderhouden door de penningmeester i.v.m de substantiële subsidies die via deze stichting worden verkregen.

7. Molenbezoekers
Elk jaar in het tweede weekend van mei worden de Molendagen georganiseerd. Hoewel dat landelijk bekend wordt gemaakt, is het de taak van de MSA zoveel mogelijk bezoekers te trekken door artikelen in lokale media te krijgen. De schouwborden bij de molens geven informatie en van de molenaars en hun partners wordt verwacht dat zij als goede gastheer en vrouw zullen optreden. Het bestuurslid PR & C inventariseert de uit- agenda’s in de regio en zorgt ervoor dat de landelijke en regionale molendagen daarin worden opgenomen. Bij de molens dien folders (flyers) te zijn met informatie over de MSA en de mogelijkheid om donateur te worden. Bij de VVV Alkmaar in de Waag dien flyers aanwezig te zijn, mogelijk ook in andere talen, die toeristen de mogelijkheid biedt om een fietstocht langs de molens te maken. Iets dergelijks kan gecombineerd worden met de Schermer molens.
De website en de Facebook-pagina van de MSA zijn een belangrijk communicatiemiddel. Het bestuurslid PR & C is verantwoordelijk voor up-to-date informatie en een zodanig format, dat de bezoeker ook op zijn smartphone de informatie eenvoudig tot zich kan nemen. Hij kan daartoe een specialist in de hand nemen, die de website bouwt en onderhoudt. T.b.v. de onderwijsinstellingen maakt hij een inventarisatie van de te benaderen scholen en zorgt voor instructiemateriaal voor leerkrachten, die hun klas willen meenemen naar een molenbezoek. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.

8. Toeleveranciers
De toeleveranciers verdienen een ruime boterham met de werkzaamheden voor de MSA. Als tegenprestatie mag van hen verlangd worden, dat zij via donaties of sponsoring de MSA ondersteunen.

9. Nederlandse bevolking met belangstelling voor cultureel erfgoed
Zie punt 6 en 7. Uit deze contacten kunnen ook vrijwilligers worden geworven, die kunnen helpen bij het organiseren van evenementen